onsdag 4 april 2012

Sagan om en morotskaka....


                            
    .....eller en morotskaks-älskares bekännelse!

I Slottsträdgården i Malmö finns ett trädgårdscafé som gör den underbaraste av morotskakor. Jag o en väninna var fasta besökare där för några år sedan, just p g a denna läckerbit :o)
En dag när jag står framme vid kassan och ska betala, får jag syn på receptet som hänger på väggen inne i köket. Gissa om jag sprang femtielva ärenden fram till kassan för att varje gång memorera hur många ägg och decilitermått av det ena o andra som skulle till. Tillslut hade jag hela receptet nerskrivet och än idag bakar jag den. Morotskaka tycker jag passar perfekt till påsk, så inget undantag i år.

            Gott folk, dags för påskfika o en hög nya
                      inredningstidningar :o)

(Receptet behåller jag för mig själv eftersom jag har varit så stygg  och stulit det ;o))

                                 Kram från recepttjyven!

19 kommentarer:

Lilla Majken sa...

Haha, vilken flyt. Det ser ljuvligt vid bordet. Vilken fin bild på självaste bloggerskan, du är supersnygg.

Ha en härlig dag. Kram Therese

Chokladvillan 1910 sa...

Några hemligheter måste man ju ha...hehe. Morotskaka är riktigt gott ;)
Ha en härlig dag & påsk !
Kram Anki

Camilla/Rufft och Sött sa...

Haha, det skulle aldrig fungera med mitt urusla minne!...
Morotskaka är ju bara såååå gott! Ska bli spännande att se när du öppnar butiken, kanske kan man besöka den vid ett Danmarksbesök!
Ha en riktigt trevlig helg!
Kram Camilla

rosenälvorna sa...

Haha, härligt busig, synd bara att du inte vill vara ännu lite busigare och sprida den, men jag förstår dig;) Du får äta en bit åt oss alla, somblev jättesugna! Kram Christina

Elna sa...

Det var också en variant *ler* men visst är det gott med morotskaka.

Kram

Vintage House sa...

Vilket härligt flyt du hade och den ser härlig god ut....
önskar dig en Glad Påsk
kram
sandra

josse sa...

Mmmmm, mums!
Den där historien känner jag igen, hi hi!
...Kanske kan bli bjuden på den nästa gång jag kommer över sundet ;o)

Kram på dig å ha en underbar påskhelg!!!

Mamma C sa...

Ja morotskaka är hur mumsigt som helst.
Kram Mamma C

Tinas bo sa...

Din lilla rackare!!! hihi

Själv har jag aldrig ätit nån morotskaka, men jag har hört så mycket positivt...
Skulle kanske prova det nån dag... :))

Så sötnos, nu önskar jag dig en underbar påsk!!
Kraaaaaam Tina

Tina sa...

Här blir det mandeltårta, en tradition jag inte kan vara utan.

Glad Påsk önskar jag dig!

LOTTAS HOME sa...

Mums, älskar morotskaka!
Glad Påsk och trevlig helg.
Kramar från Lotta

Evelina sa...

MEN! Vi får ju bara mer och mer gemensamt!! :) Jag fullkomligt ääälskar morotskaka också.. speciellt det där kletiga uppepå.. ;)
Men, varför har inte jag kommit på att införa morotskakan som en påsktradition...? Här ska bakas morotskaka i helgen vill jag lova! :D
Glad påsk på dig!
Kram Evelina

Bokcaféet i byn sa...

Hej Ulrika!
Vilken söt berättelse och så smarrig den ser ut! Det caféet får jag ta och besöka vid tillfälle! Annars längtar jag efter att få besöka Sofiero och Fredriksdal till sommaren!

Vilken dag det varit! Så soligt och skönt! Får se vad som väntar imorgon!!

Glad påsk Ulrika!!!!
Stor kram Anna

bakom berget sa...

Mmmmmm morotskaka...såå jäkla gott det är!! med massor av glasyr på :o)
GLAD PÅSK önskar jag Dig!
Kram Åsa.

Sofia sa...

Ser verkligen god ut!
önskar dig en härlig och GLAD PÅSK tillsammans med familjen...
STOR KRAM
Sofia

Vita små hjärtan sa...

Ja det receptet blir ju som ett fint minne!
Glad Påsk!
Kram Agnetha

Cajsas Faster sa...

Glad Påsk!!

ha det jätteskönt!

Kram Marie

Ann-tikt & Sånt sa...

Men, så sugen man blir på morotskaka..
Kladdigt o gott!
Jag brukar baka efter Monica Ahlbergs recept från "Rosendals Trädgårdscafé".Den är också supergod!
Glad Påsk
Kram
Annika

Vi i Villa Ville kulla sa...

Härligt god kaka....finurligt av dej att få ihop hela receptet =0)....Ha en skön och avkopplande GLAD PÅSK PÅ DEJ!!!
Stoooooooooooooora kramen från mej till dej!!!!
Lotta