söndag 15 april 2012

Trädgårdsdrömmar eller complete madness

                         
                      J
ag tror visst.....

.....att jag har tagit mig vatten över huvudet, fått allmän hjärnsläpp eller bara bestämt mig för att jag inte har tillräckligt med projekt just nu!!!


Operation Trädgårdsland har funnits på tapeten sedan vi flyttade hit för tre år sedan, men har först blivit till verklighet i år. De ursnygga sålådorna gjorde min man till mig i höstas och de tillsammans med pallkragar får bli odlingsbäddar. Bärbuskar, rabarber, krusbär på stam, sockerärtor på armeringsnät och en liten piazza med bänk, olivträd och diverse krukor. Så ser drömmen ut :o) Men efter att ha stakat ut landet insåg jag att inte allt skulle få plats. Gör det större, sa min man och nu är 30 m2 trädgårdsland utstakat.


Det kanske inte ser så mycket ut för världen på foto, men hjälp så mycket 30m2 helt plötsligt känns när allt gräs ska grävas bort. Gräsrötter blandat med äkta dansk lerjord...det ni...jag behöver aldrig sätta min fot på ett gym igen efter det här! Den lilla plätten ni ser tog nog en timme och jag  kanske ska vara glad om jag blir färdig till nästa sommar ;o)




Soluret fick vi av bästa väninnan o henns man i bröllopspresent och det ska få pryda mitten av trädgårdslandet.
Till saken hör också att det här projektet är helt o hållet mitt, så någon hjälp från kärleken min har jag inte att vänta. Så om någon där ute känner sig manad och hellre spenderar några timmar i friska luften än på ett svettigt gym, så är ni SÅÅÅÅÅ välkomna!!!

Eftermiddagsregnet har upphört, så nu hittar jag ingen anledning till att inte gå ut och fortsätta gräva ;o)

                    Puss o kram

                                                    Ulrika

21 kommentarer:

bakom berget sa...

Ja en jäkla massa jobb blir det, men attan så roligt när det är igång och börjar växa och gro där i dina bänkar. Ska bli roligt att följa ditt nya projekt oxå.
Ha en fin söndagskväll!
Kram Åsa.

lisashus sa...

Oj, vilket projekt och se fint det ser ut att bli!
Jodå, har man trädgård behövs verkligen inget gym! Hade en jobbdag i trädgården igår och gissa om det känns idag!?:)
Lycka till med projektet!
Kram
Lisa

Johanna Stålros sa...

Här händer det grejer;) verkligen ursnygga de där sålådorna a`la Ernst...Ska bli kul att få se hur fint du får till det! Kramar

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Wow, det kommer bli fint. Men jösses tjejen vad du får gräva!
Akta ryggen bara.
Kramar
AnnaMaria

Baker's Corner sa...

Vilket spännande projekt, det följer jag gärna :)

Kram Lena

Evelina sa...

Oj,oj,oj vad du kämpar, duktiga du! :)
Här blev det också trädgårdsjobb.. mest plantering och snygga upp lite skämsställen.. Men snart ska även vi (ja, jag hoppas att min kärlek hjälper mig!!! ;)..) ta i med hårdhandskarna! Här ska göras gångar, grävas ner "ölandsstenar" i gräsmattan.. Blir lite trött bara jag tänker på det.. :)
Bäst att börja vila upp sig redan nu, det får bli soffan och söndagsgodis.. ;)
Kraaaaam på dig vännen!!!
Evelina

Cajsas Faster sa...

Kunde det inte räcka med att bara fylla i jord i några lådor till att börja med? Snacka om träningsvärk du kommer få... Men snacka om massor med grönsaker du kommer kunna skörda också!!
Skulle gärna hjälpa dig om jag bodde närmre:)

Kram

Tinas bo sa...

Ja jösses vilket projekt!!
Ja då vet du vad du har att göra framöver... :0)
men det kommer att bli supertjuigt!! :0)
Spännande att se resultatet.... :)

ha en fin start på veckan
Kram Tina

Mamma C sa...

Nu kommer du ha massor av spännande saker i dina lådor och land. Blir gott att mumsa på i sommar.
Kram Mamma C

Trädgården på Höjden... sa...

Say no more. Det ser ungefär likadant ut i våra trädgårdar just nu. Jag kommer dock inte ge mig på att gräva bort allt gräs utan kommer helt enkelt att täcka över det med markduk och så ett tjockt lager med barkflis ovanpå det. Fundera på det innan dina armar helt domnar bort ;-)

Kram Åsa

Chokladvillan 1910 sa...

Mycket jobb men det kommer att bli kanon ! ;)
Ha en trevlig vecka !
Kram Anki

Ann-tikt & Sånt sa...

Härliga trädgårdsprojekt!
Lycka till!
Kram o ha en fin vecka
Annika

Åsa sa...

Hejsa
Ja, det är inte lätt när huvudet vill en hel massa, ha ha och man tror att man kan klara det på några timmar :)
Hade jag haft en bättre rygg hade jag kommit och hjälpt dig, men tyvärr vill den inte som jag vill mer. Du får ta en "vännedag" , lite arbete i trädgården, lite mat och dryck, det brukar vara kul.
Det ser i alla fall ut till att bli jättefint
Glæder mig också till att komma upp och besöka din lilla butik när den öppnar, kram kram på dig och ha en riktig fin dag

Vita små hjärtan sa...

Fniss...tror det är lite för långt att fara iväg till dig bara så där.......
Härligt med planer för trädgården!
Kram Agnetha

designofluna sa...

Oj, det blir säkert fint när det är klart, men vilket jobb!
Kram Malin

Sofia sa...

Ja, vilket jobb du har dragit igång!
Akta ryggen, säger jag bara. Jag får skitont om jag gräver för mycket....
Så jag hade nog gott latvägen och slängt i tidningar i botten och sedan hällt i jord. Det funkar det också!
Ha det gott....
Kramis Sofia

Anonym sa...

Åh, vilket härligt inlägg Ulrika! Jag befinner mig i samma status som du just nu (bildbevis på detta kommer snart...) Drömmer till och med om pallkragar och växthuseländet på nätterna, samtidigt som gurkplantorna håller på att fullständigt invadera vardagsrummet och skriker på att växthuset måste bli klart...
Vi måste hålla ut och kämpa på nu, det blir nog bra till slut!

Bamsekram
Susanne

Bokcaféet i byn sa...

Friskt satsat, hälften vunnet, inte sant Ulrika?!!!!
Wow, så fint du gör!
Jag blev lite full i skratt när jag just skrivt klart mitt inlägg och surfade in på din blogg. Trädgårdsinspiration även hos dig!
Just nu fullkomligt drömmer och andas jag trädgård! Rosor, rosor och ännu fler rosor upptar mitt huvud. Jag kan inte få nog av honungsrosor, engelska skönheter och väldoftande rosor i olika färger! Årets version av grönsakslandet står också högt i kurs!! Så till den grad att jag faktiskt knappt (lite måste jag ju hålla koll!)letar resor över huvud taget!!

Vilken helg det blev! Visst lite moln stundtals men mestadels sol, sol, sol.Älskar det!
Har du förresten några rosor i er trädgård? Eller några du drömmer om?

Vi får se till att hitta en dag för träff här snart! Vore så kul!

Önskar dig och familjen en toppen vecka!

Stor kram Anna

Ps. Hälsa din make att grävandet i grönsakslandet gör underverk med muskler och mage!! Min man gräver för glatta livet...!! Fast nog mest för att han gillar den fysiska utmaningen och vill komma igång med årets odlingar!!

Villa Björkenäs Backen sa...

God kväll !

Så flitig du är ;)
Lycka till med allt grävande.;)
Jag ska försöka gräva en sandlåda imorrn ;)
En utmaning för mig ;)
Sov så gott efter dagens jobb ! Kramar Sirpa

Fru Sederblad sa...

Oj, vilket arbetsryck! Ja, nu har du ju satt igång så det är bara att fortsätta ;-). Snyggt blir det i alla fall och det gör ju kanske arbetet LITE lättare...

Nyanser av vitt sa...

Åh vad härligt med lite mys i trädgården. Kul att du är med i min utlottning. Ha en fin dag.
Kram Agneta